Tryggsam hjälper bedrägeriutsatt kund att få lån på 147 000 avskrivet

Bedrägerier är ett av Sveriges allra vanligaste brott och bedragarna hittar alltid nya sätt att luras. Varje dag sker 12 000 bedrägeriförsök och 1200 fullbordade bedrägerier och då polisen endast löser 6 % av dessa behöver man skydda sig på egen hand, exempelvis genom Tryggsams Kreditbevakning med ID-skydd.

Oliver Judah arbetar med Tryggsams bedrägeriassistans och här berättar han om när han hjälpte en kund att få ett lån på 147 000 som bedragaren tagit i kundens namn, avskrivet.

Hej Oliver! Kan du berätta om processen och hur du hjälpte kunden att få lånet avskrivet?

Det hela tog sin början under vintern 2022 då kunden fick hem ett brev där det stod att ett lån på 147 000 kronor tagits i hennes namn hos Tjustbygdens Sparbank. Oliver blev direkt kontaktad av kunden och efter att hon skickat in fullmakt, polisanmälan och andra relevanta dokument till Tryggsam började han genast bestrida lånet. 

"Banken svarade dock att kunden hade signerat med sitt eget BankID och följaktligen agerat ‘oaktsamt’ och blir därmed betalningsskyldig.”

Oliver lät sig dock inte nedslås utan svarade banken att “vi kommer fortsätta bestrida detta då kunden varit utsatt för en ID-kapning”. När kunden kort därefter fick hem inkassokrav hörde Oliver direkt av sig till inkassobolaget för att förklara situationen för dem. Återigen fick han svaret att “kunden är betalningsskyldig” och återigen svarade han att “kunden inte kommer att betala.”

Situationen blev allt allvarligare när kunden informerades om att banken önskar lämna in en stämningsansökan mot denna. 

“Detta besked betonade vilken seriös situation vi hade hamnat i.” 

Oliver gav dock inte upp, utan fortsatte att outtröttligt bestrida lånet, trots att det nu gått knappt två år sedan kunden först kontaktade Tryggsam. 

Oliver berättar att han i detta skede kom i kontakt med en av bankens jurister för vilken han förklarade händelseförloppet. En tid senare hörde juristen av sig och meddelade via mejl att banken beslutat sig för att skriva av lånet i sin helhet och att kunden inte längre är betalningsskyldig. 

“För mig som haft direktkontakt med kunden via telefon under två års tid samt träffat henne på kontoret vid tre tillfällen kändes det förstås oerhört bra att göra en reell skillnad för henne genom att lyckas få lånet avskrivet.”

Hur hjälpte Tryggsams Kreditbevakning med ID-skydd kunden i detta fall? 

“Framför allt blev kunden hjälpt i form av att hon slapp ta kontakt med bank och inkassoföretag på egen hand.”

“Utan tjänsten hade kunden antagligen inte kunnat betala av lånet och tyvärr hamnat hos Kronofogden.”

“Det enda kunden behövde göra var att skicka in fullmakt, polisanmälan och andra dokument till oss – därefter löste jag och kollegorna på Tryggsam resten.” 

Vad tror du hade hänt om kunden inte haft Tryggsams Kreditbevakning med ID-skydd?

“Då hade kunden behövt betala 147 000 kronor för ett lån hon inte tagit.”

Vilken reaktion fick du av kunden när du fick äran att berätta att banken skrivit av lånet?

“Kunden var på väg till affären, stannade upp och började gråta av glädje i telefonen. Hon blev överlycklig - för henne var det en mardröm som tagit slut”, berättar Oliver med glädje i rösten.

Varför tycker du att man borde skaffa Tryggsams Kreditbevakning med ID-skydd om man inte redan har gjort det?

“Det största skälet är att tjänsten ger dig kontroll över ditt personnummer. Om personnumret används blir du direkt larmad via SMS och kan då agera snabbt för att stoppa en eventuell bedragare. Ifall det värsta skulle hända och du utsätts för en ID-kapning står jag och mina kollegor redo att hjälpa dig - inga ärenden är för stora eller för små för oss.”