ID-kaparnas strategier utvecklas och förändras regelbundet. Med utvecklingen av digitala medel hakar de på nya sätt att sno andras identiteter. Har du koll på vilka tillvägagångssätt som finns idag? Här listar vi nya metoder som du bör känna till.
Det senaste decenniet har den digitala världen utvecklats med enorm kraft. Digitala medel ersätter allt fler infrastrukturer när det kommer till betalning, -och identifieringsmedel. Idag går det att betala med Swish i flera kassor, kontantkassor tas bort och e-handeln fortsätter blomstra med flera alternativa betalningssätt. Det går även att legitimera sig via apparna Bank-ID och Freja.
Utvecklingen är positiv på många sätt, men det väcker även nya möjligheter för tjuvar att genomföra ID-kapningar. ID-kapningar sker idag på flera olika vis och därför är det mycket viktigt att hålla koll på de senaste tillvägagångssätten för att skydda sig så bra som möjligt.
1. De tar lån i ditt namn.
Det finns än idag många hemsidor som erbjuder lån, -och köp på kredit där legitimering med Bank-ID eller annan legitimeringstjänst inte krävs. Det räcker endast med ett personnummer med tillhörande adressuppgifter. Det enda tecknet på att någon håller på att genomföra ett lån eller köp i ditt namn, är att du blir meddelad om att någon genomfört en kreditupplysning. En bra kreditbevakning med tillhörande ID-skydd meddelar dig så fort detta skett och du kan då agera snabbt genom att spärra ditt personnummer om du misstänker en pågående ID-kapning.
2. De använder ditt personnummer för att komma undan böter på plats.
Personnummer finns öppet och tillgängligt för alla på nätet. Det tar bara någon minut för vem som helst att googla upp en persons adress, telefonnummer och således personnummer. De kan till exempel åkt på böter för att inte kunna uppvisa giltig biljett på tåg. När kontrollanten ber om legitimation, säger de att de inte har någon. Kontrollanten ber då om muntligt personnummer, varav tjuven förberett sig att nämna ditt. Du får då en faktura skickad hem till dig, medan tjuven kommer undan.
“Tjuvar skickar meddelanden till personer i ditt kontaktnät och ber om pengar.“
3. De kommer åt dina konton på sociala medier.
Genom att få tillgång till dina konton på sociala medier kan bedragarna utge sig från att vara du. De skickar sedan meddelanden till personer i ditt kontaktnät och ber om pengar. Uppdatera dina lösenord en gång per år samt blanda versaler, siffror och andra tecken för att säkra dem så mycket möjligt.
“Istället för att butikens namn dyker upp på mobilskärmen, är det alltså ett annat namn och pris som tar över. Du missar att dubbelkolla detta och istället skickas pengar till ID-kaparen.”
4. De skickar en falsk Swish-förfrågan.
Denna strategi går ut på att tjuvarna använder sig av betalningsappen Swish. De skickar en betalningsförfrågan till ditt mobilnummer, exakt samtidigt som du ska genomföra en annan betalning. Till exempel: Du ska genomföra ett köp och betala med Swish. Istället för att företagets namn dyker upp på mobilskärmen, är det alltså ett annat namn och pris som tar över. Du missar att dubbelkolla detta och istället skickas pengar till ID-kaparen.
Fortsätt skydda dig och dina personliga uppgifter. Läs mer om vår kreditbevakning eller ring oss på 0771-404 505 för mer information.